După un incendiu produs pe un feribot care transporta şi maşini electrice, experții auto au explicat de ce iau foc aceste tipuri de autoturisme. Nava transporta 3.783 de mașini și când a luat foc s-a presupus că una dintre cele 25 de mașini electrice a fost responsabilă pentru dezastrul de la bordul acesteia. Situația a fost atât de gravă, încât flăcările au putut fi localizate abia a doua zi.
Mulți s-au întrebat dacă nu cumva umiditatea ar fi putut fi cauza unui defect la bateria uneia dintre mașinile electrice, însă au fost contraziși de experți.
Maximilian Fichtner, directorul Institutului Helmholtz pentru stocarea energiei electrochimice, a demontat această ipoteză și spune că este puțin probabil ca aceasta să fi fost cauza, potrivit Antena 3. Bateriile și electronicele sunt complet încapsulate, astfel încât umiditatea poate fi practic exclusă ca și cauză, spune acesta.
Odată apărută discuția, a fost adus în vedere un studiu al Institutului Helmholtz care arată că, statistic vorbind, mașinile electrice ard de 20 de ori mai puțin decât motoarele cu ardere convențională.
La rândul său, Centrul de cercetare a bateriei MIT de la Universitatea din orașul german Muenster precizează că erorile de fabricație sunt rare, dar totuși apar și atunci se fac simțite mai ales la mașinile noi.
Însă, experții atrag atenția că, deși mașinile electrice iau foc mult mai rar decât cele cu motoarele pe ardere, odată ce se produce un incendiu, bateria este mai greu de stins. Tocmai de aceea, bateriile trebuie să fie mai sigure, chiar dacă ar costa mai mult.
Fichtner a mai explicat că dacă se va dovedi, totuși, că o baterie ar fi provcat incediul de la bordul cargoului, atunci ar fi numai pentru că a avut un defect de fabricație.
Potrivit expertului, dacă apare un scurtcircuit într-una dintre baterii, se declanșează brusc curenți foarte mari în interiorul acesteia, iar acest lucru ar face ca electrolitul să fiarbă și să se vaporizeze. Asta va împinge carcasa bateriei cu o presiune puternică și oxigenul poate intra înăuntru, ceea ce va duce la un incendiu.
Dacă nu a fost un defect de fabricație, dar tot arde ulterior, atunci acest lucru este cauzat de o activitate specifică, de obicei de origine mecanică. Uneori, software-ul nu este suficient de bun, dar acest lucru este doar un accident.
Totodată, Fichtner subliniază că mașinile electrice nu ard mai violent decât cele pe benzină, acest lucru fiind demonstrat de un studiu al Institutului Federal Elvețian de Testare și Materiale. El a ars o Tesla și un vehicul, pe benzină într-un tunel, iar incendiile au fost similare ca intensitate. Așadar, mașinile electrice parcate în garaje subterane nu prezintă un risc mai mare de siguranță decât cele pe benzină sau motorină.
Singura diferență poate fi găsită în apa de stingere, aceasta fiind mai contaminată cu poluanți în mașinile electrice decât în cele cu motoare cu ardere.
De asemenea, experții recomandă ca șoferii care cumpără o mașină electrică second-hand să fie atenți la starea bateriei, care e deja uzată. Este nevoie de informații despre durata de viață și ciclurile de încărcare.
Motorul este cea mai importantă componentă a unei mașini, dar bateria face diferența la mașinile electrice.
Sursa FOTO: Facebook